Çalışma İlişkileri
Herhangi bir çalışanımız çatışmaya eğilimli olduğunda alternatiflerimiz çok azdır. Bu durumda ne çalışanımızı kaybetmeyi ne de işi kaybetmeyi göze alamayız. Kilidi çözmek için önemli olan çalışanımızla işbirliği içinde hareket ederek iki taraf için de işleyecek bir çözüm bulmaktır.
İlk olarak asgari anlaşma şartlarımızı ve kendimize birçok değişken belirleyerek müzakereyi düzenlemeliyiz. Burada değişkenlerimizin sayısını arttırmak önemlidir. Çalışanımıza önerebileceğimiz seçenekler ne kadar fazla olursa müzakereyi olumlu yönde kapatma şansımız o kadar artacaktır. Çalışanımızla müzakere yaparken her iki tarafın kabul edebileceği bir çözüm buluncaya kadar ister kabul et ister etme durumlarından kaçınılmalıdır.
Çalışanlarımız bir konuda ısrar ettiklerinde, sahip oldukları fikirleri değiştirmek zordur. Bu aşamada onları dinleyerek ihtiyaçları ile ilgili bilgi toplayıp müzakereye buna göre yön vermek daha ikna edici olacak ve yeni değişkenler ortaya çıkaracaktır.
İşbirliği sürecinde ara ara mevcut sonuçlandırılmış konuları özetlemek ve üzerinde durulması gereken konuları belirtmek müzakerenin etkili bir şekilde işlemesini sağlayacaktır.
Süreci yapılandırırken diğer dikkat etmemiz gereken husus firmanın ihtiyaçlarını dikkate alarak hareket etmektir. Karşı tarafa gereğinden çok empati göstermek firmanın aleyhine sonuçlara neden olabilir. Burada önemli olan her iki tarafı memnun etmeye yönelik problem çözmeye yoğunlaşmaktır.
Müzakere yaparken değişken sayımız çok fazla olduğunda, en zor konuları en sona bırakmak kolay konuların çözüme kavuşturulmasını ve sürecin hızlı işlemesini sağlayacaktır. Müzakereyi yüksekten başlatarak azar azar ödün verilmelidir. Firma için ek maliyet oluşturmayan ancak çalışan için önemli olan bir şeyden taviz verilebilir.
Son olarak duygusal şantaj tuzağına düşülmemelidir. Öfke durumlarında duyguları yönetebilmek için ara istenebilir, bir üst kişiye danışılabilir, alternatif konular üretip bunun üzerinde konuşulabilir ya da toplantı zamanında değişiklik yapılabilir. Çatışma aşamasında, göz teması kurularak tarafsız bir şekilde dinlenmelidir. Süreç aynı şekilde devam ediyorsa açıkça tepki gösterip bunun üretken bir şey olmadığı söylenmelidir.
Farkındalık yaratması dileğiyle..
Gizem Varlı
Thomas C. KEISER v.d., Müzakere ve Anlaşmazlık Çözümü, Mess Yayıncılık,İstanbul,2000.
Cavide Uyargil v.d., İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta Yayıncılık, Altıncı Baskı, İstanbul, 2013.